EFECTUL „HALO”
„Aprecierea se realizează prin extinderea unor calități
secvențiale la întreaga conduită a elevului. Aprecierea unui elev la o anumită
materie se face în funcție de situația la celelalte materii. Efectul are ca
bază psihologică faptul că impresia parțială iradiază și se extinde asupra
întregii personalități a elevului. Elevii cei mai expuși acestui efect pot fi
elevii cei mai buni sau cei mai slabi. Pentru diminuarea acestui efect se poate
apela la mai multe modalități practice. Recurgerea la examene externe la care
sunt atrași profesori de la alte școli pentru corectare, extinderea lucrărilor
cu caracter secret. Mai invocăm efortul permanent al profesorului de a pune
între paranteze antecedentele apreciative la adresa unui elev.
În evaluarea conduitei se
pot identifica două variante ale acestui efect. Prima este
constituită de „efectul
blând”, caracterizat prin tendința de a aprecia cu indulgență persoanele
cunoscute, comparativ cu cele necunoscute. Cea de-a doua este dată de „eroarea
de generozitate”, care intervine atunci când educatorul are anumite motive
pentru a se manifesta cu o anumită indulgență: tendința de a prezenta o
realitate la superlativ, dorința de a masca o stare de lucruri reprobabilă,
interesul de a păstra neîntinată onoarea clasei etc.” (Cucoş, 2004, p. 464).
EFECTUL
DE ANCORARE
„Constă în supraevaluarea
unor rezultate datorită faptului că atrag atenția asupra unor aspecte mai puțin
frecvente, așteptate, identificabile la nivelul majorității formelor de răspuns
date de elevi. Cu acest prilej, se constituie noi grile de valorizare a tezelor
sau a răspunsurilor ce urmează” (Cucoş, 2004, p.
464).
EFECTUL PYGMALION SAU EFECTUL OEDIPIAN
„De ce Pygmalion? Legenda spune că Pygmalion era un
talentat sculptor din insula Cipru, care se hotărâse să nu se căsătorească
niciodată şi să se dedice în întregime artei sale. Sculptorul şi-a consacrat
geniul pentru a realiza statuia unei femei, care a ieşit atât de desăvârşită,
încât artistul s-a îndrăgostit nebuneşte de ea. La rugăminţile lui fierbinţi,
Afrodita, zeiţa iubirii şi fecundităţii la greci, a transformat statuia într-o
femeie vie pe care Pygmalion o luat-o de soţie, dându-i numele Galateea. În
1912, scriitorul G.B. Shaw a exploatat tema legendară a lui Pygmalion într-o
piesă de teatru. Eroul piesei, Higgins, un tânăr şi bogat profesor de fonetică,
întâlneşte o florăreasă drăguţă, Eliza Doolittle, care vorbeşte cu accent de
periferie. Profesorul îşi propune să-i predea regulile limbajului corect şi să
facă din ea o lady. Ceea ce îi şi reuşeşte, şi obiectivul său devine realitate”
(Sălăvăstru, 2004, p. 166).
„La
nivel de practică şcolară, consecinţele acestui efect sunt evidente. Ştim din
experienţa proprie cât de bine ne simţim când un profesor ne mângâie pe frunte
şi pune pe seama noastră realizări pe care nu ştiam că suntem în stare să le
probăm. [...] Ca în mitologia greacă, ideile şi opiniile evaluatorului
determină apariţia fenomenului. [...] Predicţiile profesorilor nu numai că
anticipează, dar şi facilitează apariţia comportamentelor invocate” (Cucoş,
2004, p. 463).
Prin
urmare, „spunându-i unui elev, zi de zi, că nu este capabil de reuşite, că este
„indolent” şi „prost”, realitatea pronunţată are darul de a se ivi” (Cucoş,
2014, p. 463). Însă „dacă manifeşti credinţa că o persoană este capabilă de
progres şi îi dai de înţeles acest lucru, chiar aşa se va întâmpla: ceea ce ai
„profeţit” în legătură cu evoluţia subiectului devine realitate” (Cucoş, 2004,
p. 462).
ECUAŢIA PERSONALĂ A EVALUATORULUI
„Fiecare cadru didactic îşi structurează criterii proprii
de apreciere. Unii profesori sunt mai generoşi, uzitând valorile de „sus” ale
scării valorice, alţii sunt mai exigenţi, exploatând cu precădere valori
intermediare sau de „jos”. O serie de profesori folosesc nota în chip de
încurajare, de stimulare a elevului, alţii recurg la note pentru a măsura
obiectiv sau chiar pentru a constrânge elevul în a depune un efort suplimentar.
Unii apreciază mai mult originalitatea soluţiilor, alţii conformitatea cu
informaţiile predate. O trăsătură aparte a efectului discutat este exigenţa
diferită pe care o manifestă examinatorii. Diferenţele se pot evidenţia atât la
acelaşi examinator, pe parcursul anului de învăţământ, sau între evaluatorii de
la şcoli diferite” (Cucoş, 2004, p. 464). De asemenea, evaluatorul poate
manifesta exigenţe diferite pe parcursul anului şcolar: de regulă, profesorii
sunt mai exigenţi la începutul anului şi mai indulgenţi la sfârşit”
(Sălăvăstru, 2004, p. 167).
EFECTUL
TENDINŢEI CENTRALE
„Se manifestă prin conduita profesorului de a evita
extremele scalei de notare din dorinţa de a nu greşi şi de a nu deprecia
elevii. Majoritatea notelor acordate se înscriu în jurul valorilor medii,
nerealizându-se o discriminare mai evidentă între elevii medii, pe de o parte,
şi cei foarte buni sau slabi, pe de altă parte. Efectul se manifestă mai ales
la profesorii începători şi la disciplinele socio-umane” (Cucoș, 2014, p. 464).
EFECTUL DE SIMILARITATE
„Profesorul are
tendinţa de a-şi valoriza elevii prin raportare la sine (prin contrast sau prin
asemănare), normele proprii constituind principalele criterii de judecare a
rezultatelor şcolare. Cu acest prilej el activează fie propria experienţă
şcolară (ca fost elev sârguincios, disciplinat etc.), fie experienţa de părinte
ce îşi judecă priprii copii. Profesorii care au o experienţă de foşti
„premianţi” va manifesta un plus de exigenţă comparativ cu cei care nu au
strălucit la diverse materii. Profesorii care au copii cu performanţe înalte
vor avea tendinţa să-i evalueze şi pe elevii săi cu acelaşi grad de aşteptări”
(Cucoș, 2014, p. 464).
EFECTUL DE CONTRAST
„Acest efect apare
prin accentuarea a două însușiri contrastante care survin imediat în timp și
spațiu. În mod curent, profesorii au
tendința să realizeze o ierarhizare și o comparare a elevilor. Se întâmplă ca,
de multe ori, același rezultat să primească o notă mai bună dacă urmează după
evaluarea unui rezultat mai slab (în sensul că după o lucrare slabă, una bună
pare a fi și mai bună) sau să primească una mediocră dacă urmează imadiat după
răspunsurile unui candidat care sunt excelente. Conștientizarea efectelor
datorate contiguității probelor de către profesorul examinator constituie un
prim pas pentru eliminarea consecințelor nedorite, presupuse de acest efect” (Cucoş,
2004, pp. 464-465).
EFECTUL
DE ORDINE
„Efectul
de ordine. Din cauza unor efecte de inerție profesorul menține cam același
nivel de apreciere pentru o suită de răspunsuri, care în realitate prezintă
anumite diferențe calitative. Examinatorul are tendința de a nota identic mai
multe lucrări diferite, dar consecutive, fără necesarele discriminări valorice”
(Cucoş, 2004, p. 465).
EROAREA LOGICĂ
„Constă în
substituirea obiectivelor şi parametrilor importanţi ai evaluării prin scopuri
secundare, cum ar fi acurateţea şi sistematicitatea expunerii, efortul depus de
elev pentru a ajunge la anumite rezultate (fie ele chiar şi mediocre), gradul
de conştiinciozitate etc. Abaterea se justifică uneori, dar ea nu trebuie să
fie o regulă.
Unele
erori sunt facilitate de specificul disciplinei la care se realizează
evaluarea. Obiectivele de învăţământ riguroase, exacte, se pretează la o
evaluare mai obiectivă, pe când cele mai umaniste şi sociale predispun la
aprecieri marcate de subiectivitatea profesorului” (Cucoş, 2004, p. 465).
EFECTUL DE ROL
„Se manifestă prin
interiorizarea unor mărci standarde „străine” spaţiului normal de formare, ca
urmare a unor presiuni dictate de rolul pe care trebuie să-l joace profesorul
sau de expecanţele la care trebuie să se ridice în evaluare (induse de
inspectori, factori de decizie, standarde naţionale etc.). Să ne gândim la
felul cum se face evaluarea când profesorul este inspectat sau când se gândeşte
că de rezultatele obţinute de elevi, la o testare oarecare, depinde statutul şi
chiar postul său didactic” (Cucoş, 2004, p.
465).
CUM REDUCEM FACTORII PERTURBATORI?
„Pentru a creşte
obiectivitatea notării, ar trebui să se opteze pentru
alte modele, metode şi tehnici decât tehnica impresiei globale care lasă loc de
manifestare tuturor factorilor perturbatori. Această metodă de notare nu poate
fi însă întotdiauna evitată şi pentru a reduce distorsiunile în apreciere, se
poate apela la doi sau mai mulţi evaluatori competenţi pentru a anula efectul
subiectivităţii personale.
În
situaţiile în care nu se poate apela la doi evaluatori, se recomandă utilizarea
testelor docimologice cu itemi obiectivi şi semiobiectivi, cu scheme de
corectare şi notare clare, care nu permit abateri mari. O altă sugestie de
creştere a obiectivităţii în notare constă în utilizarea frecventă a notării
analitice, mai ales pentru probele scrise de tip compunere sau eseu, astfel
încât să se evite aprecierea globală a lucrărilor în absenţa unor repere clare.
Pentru a
reduce impactul efectului halo şi a celui oedipian se poate opta pentru
asigurarea anonimităţii lucrărilor, dar acest lucru nu este posibil decât în
cazul lucrărilor externe.
Cea mai
simplă şi mai eficientă cale de a reduce efectele perturbatoare în aprecierea
rezultatelor elevului rămâne pregătire temeinică a profesorilor în domeniul
evaluării” (Cucoş, 2004, p. 465).
BIBLIOGRAFIE:
1. Cucoş, C. (2014) Pedagogie.
Iaşi: Editura Polirom.
2. Sălăvăstru, D. (2014) Psihologia educaţiei. Iaşi: Editura Polirom.
Comentarii
Trimiteți un comentariu