„NOILE EDUCAŢII”
„Noile educații” sunt definite în programele UNESCO, adoptate în ultimele decenii, ca „răspunsuri
ale sistemelor educaționale la imperativele lumii contemporane" de natură
politică, economică, ecologică, demografică, sanitară etc. Conținuturile
specifice, propuse din această perspectivă, sunt integrabile la toate
nivelurile, dimensiunile și formele educației.
EDUCAŢIA ECOLOGICĂ
„Această preocupare încearcă să
sensibilizeze omul faţă de ecosistemul în care îşi desfăşoară activitatea, să
optimizeze relaţia dintre om şi natura înconjurătoare. Factorii care generează
necesitatea educaţiei ecologice sunt:
- consecinţele
dezastruoase ale dezechilibrului dintre mediu si dezvoltare;
- industrializarea
nerațională care are ca efect poluarea şi chiar distrugerea naturii;
- apariţia
unor boli generate de degradarea cadrului natural de existenţă (poluarea
aerului, a apei, a solului)” ( Cucoş, 2006, p. 56).
EDUCAŢIA PENTRU TIMPUL LIBER
„În condiţiile în care timpul liber are tendinţa să
crească, oamenii trebuie să fie învăţaţi să se bucure de acesta. Fără o
pregătire adecvată, timpul pentru sine poate deveni o
povară, un motiv al decăderii, al alunecării în plictiseală si inactivism” (Cucoș,
2006, p. 58).
EDUCAŢIA PENTRU PACE
„V.
de Landsheere distinge între o pace negativă, prin care înţelege absenţa
violenţei, a războiului, şi o pace pozitivă, care presupune dispariţia cauzelor
conflictelor, inclusiv a violenţei morale, „ascunsă” în familie şi în şcoală”
(Momanu, 2002, p. 150). „Educaţia pentru pace cuprinde două laturi: combaterea
ideilor şi concepţiilor care favorizează sau cultivă atitudinile ostile,
agresive, xenofobe, rasiste etc. şi promovarea şi formarea unor conduite
paşnice, de respect, înţelegere între indivizi sau popoare” (Cucoş, 2014, p. 68).
„G. Văideanu identifică trei mari categorii de obiective ale educaţiei pentru
pace (1992, pp. 12-13): însuşirea unui sistem de concepte-valori, formarea unor
capacităţi, formarea unor atitudini pozitive” (Momanu, 2002, p. 152).
EDUCAŢIA PENTRU COMUNICARE ŞI
MASS-MEDIA
„Educaţia pentru comunicare şi
mass-media urmăreşte formarea unei atitudini selective şi responsabile faţă de
informaţie, formarea competenţei comunicative şi a capacităţii de a dialoga
etc.” (Momanu, 2002, p. 133).
EDUCAŢIA PENTRU SCHIMBARE ŞI DEZVOLTARE
„Sursa dezvoltării economice şi
sociale o constituie înscrierea în
competiţia educaţiei. Dezvoltarea „trece” prin educaţie, progresul se bazează
din ce în ce mai mult pe „produsele” educaţiei” (Momanu, 2002, p. 133).
EDUCAŢIA PENTRU RESPECTAREA DREPTURILOR
FUNDAMENTALE ALE OMULUI
„Reprezintă o constantă a epocii
actuale şi vizează conştientizarea oamenilor în legătură cu drepturile acestora”
(Cucoş, 2014, p. 69). „Educaţia nu se reduce la predarea/însuşirea unor reguli
rigide, (...) ci trebuie să constituie un exerciţiu de democraţie, de
dezvoltare a responsabilităţii şi a spiritului critic. Şcoala oferă un model de
practică democratică, astfel încât copilul să înţeleagă, pe baza unor probleme
practice, care îi sunt drepturile şi datoriile, sensul şi limitele libertăţii,
rezultând din exercitarea drepturilor şi datoriilor altor oameni (Delors, 2000,
p. 46). În consecinţă, un proiect educativ cu privire la drepturile omului va
include în mod necesar trei componente: cognitivă, afectivă şi atitudinală”
(Momanu, 2002, p. 145).
EDUCAŢIA NUTRIŢIONALĂ
„Educaţia nutriţională îşi propune să-l
informeze şi să-l formeze pe tânăr în legătură cu valoarea nutriţiei, a
selectării şi dozării raţionale a hranei, a pregătirii adecvate a acesteia, a
identificării alimentelor autentice, a îngrijirii propriului organism printr-un
regim alimentar echilibrat şi adecvat” (Cucoş, 2014, p. 71).
EDUCAŢIA PENTRU SĂNĂTATE
„Educaţia pentru sănătate trebuie să
vizeze încorporarea unor cunoştinţe cu privire la boală, sănătate, profilaxie
etc., (...) formarea unor atitudini şi valori cu privire la importanţa şi
păstrarea vieţii, respingerea stării de degradare, respectarea unor reguli de
prevenire sau a prescripţiilor medicale. (...) Este o obligaţie pentru om de
a-şi păstra sănătatea, de a se feri de pericole şi boli, de a găsi căi şi
remedii pentru a se vindeca, de a se menţine într-o stare optimă de acţiune, de
gândire, de simţire. Sănătatea este una din valorile vitale, care dă sens şi
imbold fiinţei” (Cucoş, 2014, p. 71).
EDUCAŢIA ECONOMICĂ ŞI CASNICĂ MODERNĂ
„Important este nu numai să câștigi
bine, ci să știi să te folosești de rezultatul muncii și efortului. Un astfel
de tip de educație poate fi conceput ca o pregătire pentru viața de familie
pentru administrarea bunurilor personale, pentru utilizarea bugetului personal”
(Cucoş, 2014, p. 70).
EDUCAŢIA PENTRU PARTICIPARE ŞI
DEMOCRAŢIE
„În afară de instituții, democrația
presupune și o cultură politică specifică și atitudini democratice; în
consecință democrația este inseparabilă de educație” (Momanu, 2002, p. 133). „Individul
trebuie format pentru a-și exprima poziția, pentru a se implica în luarea
deciziilor, pentru a fi mereu treaz din punct de vedere civic” (Cucoş, 2014, p.
70).
EDUCAŢIA ÎN MATERIE DE POPULAŢIE
(DEMOGRAFICĂ)
„Trebuie pornit de la premisa dreptului
la naștere și existență și de la teza mult clamată dar și desconsiderată că
fiecare ființă este uncă, irepetabilă un veritabil miracol al existenței ca
atare. Educația demografică are drept complement informarea în chestiuni legate
de dinamica populației, de specificitatea vieții de familie și de ocrotirea
parentală” (Cucoş, 2014, p. 70).
BIBLIOGRAFIE
Momanu, Mariana (2002). Introducere în teoria educaţiei. Iași:
Polirom.
Cucoş,
Constantin coord. (2014). Pedagogie.
Ediţia a III-a revăzută şi adăugită. Iași: Polirom.
Comentarii
Trimiteți un comentariu