OUTDOOR EDUCATION
sau
sau
DE CE ESTE BINE SĂ DESFĂȘURĂM ACTIVITĂȚI ȘI ÎN AFARA CLASEI?
„Ce aud – uit, ce
văd – îmi amintesc, ce fac – înţeleg.”
(proverb
chinezesc)
„Outdoor
education” reprezintă o formă organizată de învăţământ, desfăşurată în aer
liber, care se bazează pe educaţia experienţială şi pe educaţia ecologică. Ea
se realizează atunci când „grupuri mici de oameni participă la diferite
activităţi în natură, utilizându-se pe ei înşişi ca resurse pentru rezolvarea
anumitor sarcini” (Hammerman, Hammerman & Hammerman, 1985). Formarea omului
modern presupune dezvoltarea lui din punct de vedere fizic, psihic, estetic,
moral etc., cu alte cuvinte o dezvoltare multilaterală în raport cu exigenţele
societăţii contemporane. Educaţia în aer liber „apelează la utilizarea
simţurilor: auditiv, vizual, gustativ, tactil şi olfactiv” (Lewis, 1975) şi are
drept rezultat „triada cunoştinţe, aptitudini şi atitudini” (Ford, 1981). În
timpul acestor activităţi sunt utilizate „interdisciplinaritatea şi
transdisciplinaritatea pentru a îndeplini obiectivele prevăzute în curriculum”
(Hammerman, Hammerman & Hammerman, 1985).
„Outdoor
education” poate, de asemenea, fi tradusă drept educaţia nonformală. „Acţiunile
incluse în acest perimetru se caracterizează printr-o mare flexibilitate şi vin
în întâmpinarea intereselor variate, individuale ale elevilor. Educaţia de tip
nonformal a existat dintotdeauna” (Cucoş, 2014, p. 59). La fel şi ideea de
educaţie experienţială, care există încă din timpul lui Jean-Jacques Rousseau.
Acesta menţionează faptul că „«Legea» educaţiei nu e cuvântul, ci fapta,
experienţa directă cu lucrurile. (...) Greşelile nu trebuie evitate, ci
valorificate; copilul învaţă din încercările şi greşelile pe care le face, nu
din ceea ce îi spune sau îi cere adultul. A pune cărţile în locul cunoaşterii
prin simţuri nu ajută, ci mai degrabă împiedică dezvoltarea gândirii şi
formarea caracterului. Cea mai autentică învăţare e cuprinsă în marea «carte a naturii»” (Momanu, 2012, pp. 126-127). De
asemenea, John Dewey afirma că „experienţa este stimul pentru formare, temei şi
rezultat al ei”.
FUNCŢIILE EDUCAŢIEI OUTDOOR
- îmbunătăţirea
capacităţii de rezolvare a problemelor;
- îmbunătăţirea
muncii în echipă;
- dezvoltarea
competenţelor de conducere;
- înţelegerea şi
compasiunea pentru mediul înconjurător;
- dezvoltarea
competenţelor de supravieţuire în sălbăticie;
- promovarea
spiritualităţii.
CARACTERISTICILE SPECIFICE EDUCAŢIEI OUTDOOR
- oferă posibilitatea
contactului direct cu natura;
- reprezintă o
puternică sursă de experienţe de învăţare;
- facilitează
procesul de învăţare al copiilor care întâmpină dificultăţi;
- duce la
dezvoltare personală;
- oferă nenumărate
beneficii fizice, emoţionale şi mentale.
OBIECTIVELE EDUCAŢIEI OUTDOOR
- cognitive –
abilităţi de gândire;
- afective –
abilităţi de comportament;
- psihomotorii –
abilităţi fizice.
Un alt
aspect important al educaţiei outdoor este acela că răspunde atât nevoilor de
bază ale individului, cât şi celor care îl particularizează în grupul din care
face parte:
- NEVOIA DE A FI
RESPECTAT – diferite activităţi în aer liber încurajează copilul să se simtă în
largul său, să fie mai deschis, să comunice şi să îşi exprime propriile opinii;
- NEVOIA DE A FI
RESPONSABIL – activităţile outdoor oferă copilului oportunitatea de a primi diferite
sarcini, responsabilităţi pentru atingerea scopului propus;
- NEVOIA DE A FI
ACTIV – implicarea în diferite activităţi sportive, jocuri, plimbări tematice aduce
numeroase beneficii dezvoltării fizice şi psihice ale copilului;
- NEVOIA DE A FI
INCLUS SOCIAL – este o modalitarte de succes de a depăşi unele dificultăţi ale
copilului (psihice, fizice, sociale, emoţionale sau economice), astfel încât
acesta să simtă că aparţine unei comunităţi;
- NEVOIA DE A SE
SIMŢI ÎN SIGURANŢĂ – profesorul trebuie să identifice posibilele riscuri care
pot apărea şi să conceapă un plan de management al acestora.
UN EXEMPLU DE APLICARE ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREŞCOLAR/PRIMAR
NUMERE
ÎN NATURĂ
În
curtea grădiniţei vor fi ascunse, pentru fiecare echipă, câte zece mere pe care
vor fi scrise cifrele de la 1 la 10. Copiii trebuie să găsească fructele şi să
formeze şirul numeric. Echipa care reuşeşte să rezolve sarcina cel mai repede
va ieşi câştigătoare.
Această
activitate urmăreşte:
-
exersarea capacităţii de a număra până la 10;
-
creşterea încrederii în forţele proprii;
-
dezvoltarea orientării în spaţiu;
-
creşterea gradului de colaborare în cadrul grupului.
REFERINŢE BIBLIOGRAFICE
1.
Cucoş, C. (2014). Pedagogie.
Ediţia a III-a revăzută şi adăugită. Iaşi: Editura Polirom.
2.
Momanu, M. (2012). Istoria
pedagogieii. Iaşi: Editura Polirom.
3.
Văideanu, G. (1988). Educaţia
la frontiera dintre milenii. Bucureşti. Editura Politică.
4.
Ford, P. (1981). Principles and
practices of outdoor/environmental education. New York: Wiley.
5.
Lewis, C. A. (1975). The
administration of outdoor education programs. Dubuque, IA:
Kendall-Hunt.
6.
Hammerman, D. R., Hammerman, W. M.,
Hammerman, E. L. (1985). Teaching in the outdoors. Danville,
IL: Interstate.
Comentarii
Trimiteți un comentariu