EXEMPLU DE OPȚIONAL (CURRICULUM LA DECIZIA ȘCOLII) PENTRU ÎNVĂȚĂMÂNTUL PRIMAR




Denumirea opţionalului: ÎN SIGURANŢĂ LA ORICE PAS
Tipul: opţional la nivelul ariilor curriculare: LIMBĂ ŞI COMUNICARE (disciplina Comunicare în limba română), ARTE şi TEHNOLOGII (disciplina Arte vizuale şi abilităţi practice), CONSILIERE ŞI ORIENTARE (disciplina Dezvoltare personală)
Clasa: a II-a
Durata: un semestru
Număr de ore pe săptămână: o oră
Autorul: Nistor Roxana-Iuliana
Abilitatea pentru susţinerea cursului: învăţătoare
Instituţia de învăţământ: Şcoala Primară „Gheorghe Asachi” Iaşi


      Argument
     Opţionalul „În siguranţă la orice pas” se adresează în special copiilor, implicit părinţilor, din mediul urban. Clasa a II-a, adică vârsta de aproximativ 8 ani, reprezintă momentul când părinţii îşi găsesc curajul de a oferi copiilor lor din ce în ce mai multă autonomie. Însoţirea celor mici către şcoală, în parc sau la magazin începe să ia sfârşit, ei primind permisiunea de a face singuri toate aceste lucruri.
    Societatea contemporană oferă din ce în ce mai multe provocări, de aceea fiecare copil are nevoie să dezvolte competenţe şi atitudini care să îi permită să iasă din orice încurcătură. Acesta este motivul principal al creării acestui opţional. Şcoala vine în întâmpinarea nevoii părinţilor, ajutând copiii să aibă încredere în forţele proprii şi curajul de a spune „nu”.
   Conţinuturile şi activităţile de învăţare sugerate în această programă pot avea o puternică influenţă asupra dezvoltării cognitive, emoţionale şi sociale a copilului.
  Obiectivele propuse vor fi realizate prin activităţi de tip informaţional (relatarea unor poveşti) şi practic (realizarea unor afişe/pliante/desene, joc de rol, vizionări de filmuleţe şi spectacole de teatru).
    După parcugerea opţionalului, copiii vor şti cum să reacţioneze în cazul în care îi abordează un străin, sunt atacaţi de un câine maidanez, când traversează strada sau pur şi simplu ies cu prietenii undeva. Vom încerca să îi convingem că secretele nu ar trebui să existe între ei şi părinţi şi, de aceea, este bine să le ceară ajutorul indiferent de cât de stânjeniţi sunt de anumite situaţii.
   Un alt argument ce stă la baza alegerii acestui opţional este faptul că desfăşurarea lui nu implică o dotare materială specială a spaţiului în care se lucrează, fiind la îndemâna tuturor învăţătorilor. Pot fi folosite atât materiale clasice (ilustraţii, planşe), cât şi moderne (computere, CD-uri).         
   Evaluarea va fi realizată cu ajutorul strategiilor moderne pentru a elibera copiii de stresul creat de testele clasice de la alte materii.


            Competenţa generală
I. Capacitatea de a înfrunta pericolele de orice tip.
     
            Competenţe specifice
1. Conştientizarea pericolelor discuţiilor cu străinii.
2. Realizarea unui set de atitudini şi valori morale necesare pentru gândirea independentă şi dezvoltarea personalităţii.
3. Consolidarea deprinderilor de educaţie rutieră.

            Exemple de activităţi de învăţare       
1.1. citirea unor poveşti relevante pentru tema pusă în discuţie;
1.2. vizionarea unor filmuleţe în care drumul spre casă al copiilor poate reprezenta un pericol;
1.3. analizarea unor personaje, fie din poveştile citite sau filmuleţele vizionate, fie din viaţa reală, şi desprinderea învăţămintelor din experienţa acestora.

2.1. desenarea unur situaţii considerate un pericol pentru copii;
2.2. realizarea unor proiecte având ca titlu „Aşa da” şi „Aşa nu”.
2.3. punerea în scenă a mici piese de teatru sau simularea unor situaţii care atenţionează asupra siguranţei personale.

3.1. prezentarea unor imagini cu copii care traversează pe trecerea de pietoni sau nu, când semaforul arată culoarea verde sau roşu şi sortarea lor în „Permis” şi „Interzis”.
3.2. realizarea unui jurnal în care vor fi scrise experienţele la care au fost martori copiii.


            Conţinuturi de învăţare
1.      Să învăţăm să ne protejăm pe noi înşine!
a.       Fii atent la lucrurile şi oamenii care te înconjoară!
b.      Evită zonele izolate!
c.       Nu urca în lift cu persoanele necunoscute!
d.      Nu uita: adulţii cer ajutorul altor adulţi, nu copiilor!
e.       Corpul tău e doar al tău – nu permite nimănui să te atingă sau să te facă să te simţi inconfortabil!
f.        Preţuieşte obiectele de valoare (banii sau telefonul mobil)!
g.       Părinţii trebuie să ştie întotdeauna unde eşti, cu cine eşti şi ce faci!
h.      Învaţă numărul de urgenţă 112 şi datele personale ale părinţilor!

2.      Graba strică treaba!
a.       Traversează doar în locurile marcate!
b.      Urmăreşte mereu culoarea verde a semaforului!
c.       Chiar dacă semaforul arată verde, nu uita să te uiţi în stânga şi în dreapta!


            Modalităţi de evaluare
§  Realizarea unor desene sau planşe – „Ce înseamnă pericolul pentru voi?”
§  Crearea unui joc de rol – „Cum reacţionaţi când cineva necunoscut vă abordează?”
§  Elaborarea unor proiecte pe grupe – „Siguranţa în trafic” (evaluare interindividuală)

PLANIFICARE CALENDARISTICĂ SEMESTRIALĂ

Şcoala: Şcoala Primară „Gheorghe Asachi” Iaşi
Disciplina: În siguranţă la orice pas
Învăţător: Nistor Roxana-Iuliana
Clasa: a II-a
Nr. Ore/săptămână: 1 oră
Anul şcolar: 2017-2018




SCHIŢĂ DE LECŢIE

Unitatea de învăţământ: Şcoala Primară „Gheorghe Asachi” Iaşi
Clasa: a II-a
Propunător: Nistor Roxana-Iuliana
Data: 14 martie 2018
Săptămâna: a V-a
Arii curriculare: LIMBĂ ŞI COMUNICARE (Comunicare în limba română), ARTE şi TEHNOLOGII (Arte vizuale şi abilităţi practice), CONSILIERE ŞI ORIENTARE (Dezvoltare personală)
Unitatea de învăţare: Să învăţăm să ne protejăm pe noi înşine!
Disciplina: În siguranţă la orice pas
Subiectul lecţiei: Nu uita: adulţii cer ajutorul altor adulţi, nu copiilor!
Tipul lecţiei: mixtă
Locul de desfăşurare: sala de clasă

Competenţa generală: Capacitatea de a înfrunta pericolele de orice tip
Competenţe specifice:
1. Conştientizarea pericolelor discuţiilor cu străinii.
2. Realizarea unui set de atitudini şi valori morale necesare pentru gândirea independentă şi dezvoltarea personalităţii.

Obiective operaţionale:
- cognitive:
O1: să recunoască comportamentul greşit al personajului din poveste, respectiv filmuleţ;
O2: să menţioneze care ar fi trebuit să fie atitudinea corectă personajului;
O3: să identifice mesajul moral al textului şi filmuleţului.
- afective:
O5: să se implice emoţional în atmosfera textului şi să interiorizeze sistemul de valori dobândite cu prilejul lecturii;
O6: să manifeste spirit de colegialitate şi cooperare în cadrul echipei.
- psihomotorii:
O7: să utilizeze învăţăturile transmise de text şi de filmuleţ în realizarea desenelor;
O8: să utilizeze diferite tehnici (creion, carioci, acuarele) în realizarea desenelor.

Sistem metodologic: conversaţia euristică, brainstorming.
Resurse materiale: text-suport, cartoanaşe ilustrate, filmuleţ, laptop, videoproiector, foi A4, creioane, carioci, acuarele.
Forme de organizare: Activitate frontală, activitate pe grupe de elevi.

Momentele lecţiei:
1. Moment organizatoric
- pregătirea materialelor necesare lecţiei.
2. Captarea atenţiei
- prezentarea unor cartonaşe cu diferite situaţii întâlnite de un copil pe drumul de la şcoală spre casă.
3. Verificarea cunoştinţelor anterioare
- se realizează tot cu ajutorul cartonaşelor prezentate anterior.
4. Anunţarea obiectivelor şi a temei
- copiii vor asculta o poveste şi vor viziona un filmuleţ, apoi vor trage concluziile.
5. Asigurarea dirijării învăţării
- învăţătoarea citeşte rar povestea, apoi prezintă copiilor filmuleţul în care sunt evidenţiate modurile în care străinii îi pot aborda pe stradă (cer instrucţiuni; solicită ajutorul; îi ademenesc în diferite locuri, oferindu-i dulciuri; întreabă informaţii personale, de tipul numelui său şi al părinţilor, adresă, număr de telefon; sfătuiesc să nu spună părinţilor despre întâlnire), dar şi felul în care este indicat să reacţionezi (să nu vorbească, să plece cât de repede pot de la locul întâlnirii, să rămână în locuri populate, să ceară ajutor, să ţipe dacă este cazul, să între în  primul magazin/coafor/restaurant întalnit, să sune părinţii).
6. Fixarea şi aplicarea cunoştinţelor/obţinerea rezultatelor învăţării
- pe baza întâmplărilor ascultate şi vizionate, copiii menţionează, pe rând, comportamente pozitive şi negative şi valorile morale desprinse.
7. Evaluarea performanţelor
- împărţiţi pe grupe, copiii realizează desene în care surprind tema lecţiei.
8. Încheierea activităţilor 
- oferirea de aprecieri colective pentru răspunsurile oferite şi desenele realizate.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog