„REȚETA” UNUI CADRU DIDACTIC DE SUCCES
Profesia de cadru didactic implică o serie de responsabilităţi diferite de alte profesii
care au în centru tot omul. Atât educatorii, cât şi învăţătorii trebuie să
deţină anumite competenţe şi să respecte anumite reguli şi principii didactice
care să asigure succesul procesului instructiv-educativ.
Una
dintre competenţele necesare şi de bază ale cadrului didactic este cea
cognitivă. Aceasta se referă la pregătirea profesională, adică la informaţiile
pe care care le deţine şi este pregătit să le dea mai departe elevilor. De
asemenea, un bun profesor trebuie să stabiliească legături atât între
conţinuturile mai vechi şi cele noi, cât şi între teorie şi practică, acesta
din urmă reprezentând şi unul dintre principiile didactice existente.
Pe
lângă deţinerea informaţiilor pe care le va transmite elevilor, un bun pedagog
trebuie să beneficieze şi de o strategie didactică care să favorizeze această
trasmitere. Cu alte cuvinte, este necesar ca un cadru didactic să ştie să
selecteze atent informaţiile şi să le adapteze nivelului elevilor, adică să
ţină seama de zona proximei dezvoltări. Acest lucru este strâns legat de
cunoaşterea elevilor şi de respectarea particularităţilor de vârstă şi
individuale. De asemenea, educatorul/învăţătorul trebuie să deţină capaitatea
de a proiecta activităţile instructiv-educative astfel încât obiectivele şi
competenţele să fie îndeplinite la final de lecţii. El trebuie să încerce să
facă evaluarea cât mai obiectivă cu putinţă şi să nu trateze cu favoritism
elevii. Mai mult, este ideal ca profesorul să motiveze elevii, să le declanşeze
şi să le întreţină interesul, curiozitatea şi dorinţa pentru activitatea de
învăţare. Nu în ultimul rând, cadrul didactic deţine un limbaj adecvat, este
prieten, confident şi model pozitiv pentru elevii săi. Toate acestea ţin de
competenţa psihopedagogică a cadrului didactic.
O
altă competenţă necesară este cea psihosocială şi managerială. Profesorul
trebuie să se comporte ca un manager, supraveghind atent întreaga activitate
din clasă, antrenând copiii în activităţi şi rezolvând conflictele care apar pe
parcursul lor. El este un lider, care îşi asumă răspunderea pentru ceea ce se
întâmplă în timpul orelor sale şi nu numai. De asemenea, cadrul didactic
stabileşte relaţii de cooperare nu numai cu elevii, ci şi cu familiile acestora
şi cu alţi profesori din grădiniţa/şcoala respectivă sau din alte instituţii.
Pe
lângă toate aceste competenţe, aptitudini şi calităţi enumerate mai sus,
profesorul ideal trebuie să aibă şi intuiţie, răbdare, empatie, iubire, devotament,
corectitudine, seriozitate, tact pedagogic şi multe altele.
În
concluzie, educatorul/învăţătorul poate fi comparat cu o lumânare întrucât el
se mistuie pe sine însuşi pentru a lumina calea altora (Mustafa Kemal Ataturk).
Comentarii
Trimiteți un comentariu